Veľmi dôležité! Python je CASE-SENSITIVE! Je rozdiel medzi veľkými a malými písmenami (napr. b a B).
Texty vždy píšeme v úvodzovkách. Buď „text“ alebo ‘text’ → nikdy nie kombinácia dvojitá text jednoitá úvodzovka, musia byť rovnaké.
Určite využiješ aj základné príkazy k pythonu (ťahák).
Nikdy pythonovský súbor nenazvite turtle! Veľmi dôležité! Inak vám nebude fungovať žiadny príkaz!
Canvas v turtle grafike (kde sú aké súradnice):

Zmena veľkosti kresliaceho plátna/obrazovky:
height = 360 width = 360 screen = Screen() screen.screensize(width, height)
Jedna korytnačka:
Základné príkazy:
#tieto dva príkazy, musíme mať vždy na začiatku programu, ak chceme kresliť: from turtle import * #načítanie grafiky showturtle() #skratka je st(), zobrazenie korytnačky hideturtle() #ht() Skry korytnačku forward(100) #fd(100) Dopredu o 100 bodov back(100) #bk(100) Dozadu o 100 bodov right(90) #rt(90) Vpravo o 90 stupňov left(90) #lt(90) Vľavo o 90 stupňov penup() #pu() Pero hore pendown() #pd() Pero dole pencolor(farba) #Nastav farbu pera, farby napríklad: 'red', 'black', 'green', 'blue', 'brown', 'pink', 'white' pensize(hrúbka) #Nastav hrúbku pera setpos(x,y) #Nastav pero na súradnice x, y bgcolor(farba) #Vyfarbí pozadie farbou zadanou v parametri write(text) #Vypíše text pencolor("yellow") #farba textu write("*",font=("Arial",velkost)) #veľkosť textu - napísať číslo, typ písma delay(0) #Zrýchli pohyb korytnačky reset() #Zmaž plochu a posuň korytnačku do stredu plochy clear() #zmazať kresbu color(f1, f2) #nastav farbu pera aj výplne color() #zisti farbu pera aj výplne circle(50) #nakreslí kružnicu - veľkosť v zátvorke circle(120, 180) # nakreslí polovičnú kružnicu - v zátvorke veľkosť a polovica kružnice dot(20, "blue") #nakreslí bod danej veľkosti s danou farbou #Vyfarbenie ohraničenej oblasti: fillcolor(farba) begin_fill() #tu ...kreslenie ohraničenej oblasti... napr. príkazy na nakreslenie štvorca end_fill()
Ďalšie príkazy pre korytnačku:
#zmena tvaru korytnačky shape('classic') # tvar korytnačky - Default tvar je 'classic' shape('arrow') shape('turtle') shape('circle') shape(square'') shape('triangle') shapesize(sirka, vyska, hrubka) #Príkaz shapesize() nastavuje zväčšenie tvaru a hrúbku obrysu tvaru #ďalšia práca so súradnicami a uhlami home() #korytnačka skočí na domovskú pozíciu do stredu plochy xcor() #zistí x-ovú pozíciu korytnačky ycor() #zistí y-ovú pozíciu korytnačky pos() #zistí pozíciu korytnačky goto(x,y) #prejde na danú súradnicu heading() # zistí uhol natočenia korytnačky setheading(20) #seth(20) nastav uhol korytnačky distance() #metóda ktorá vráti vzdialenosť korytnačky od nejakého bodu alebo inej korytnačky #napr.: if distance(20, 0) > 50 or distance(50, 0) < 50: #farba pozadia - okna okno = Screen() okno.bgcolor("lightyellow") okno.mainloop() # ponechá otvorené okno s grafickou plochou colormode(255) #príkaz, ktorý umožní pracovať s rgb hodnotami farieb pencolor(255, 0, 0) # Červená stamp() #urobí pečiatku tvaru korytnačky clearstamps() #vymyzanie pečiatky undo() #vráti sa späť po svojej trase a vymaže #ukážka: for i in range(4): fd(50) lt(80) for i in range(8): undo()
Viacero korytnačiek:
import turtle Tina=turtle.Turtle() Tina.shape("triangle") Marek=turtle.Turtle() Marek.shape("classic") Marek.showturtle() Tina.showturtle() Tina.pu(), Tina.lt(90), Tina.fd(5) Marek.pu(), Marek.lt(90) , Marek.fd(100)
Pole korytnačiek:
import turtle pole = [] for i in range(5): t = turtle.Turtle() t.setpos(-300 + 20 * i, 0) t.seth(0) pole.append(t)
Mnoho ďalších príkazov k turtle grafike – napr. udalosti (klik).