AKO NA TO:
- otvorte si na jednom počítači make:code editor
- Pripojte zariadenie BBC Micro:bit ku počítaču cez USB kábel.
- spárujte, ukladajte, testujte, programujte, vymýšľajte, opravujte a tak dokola
- ako spárovať micro:bit, ak sú problémy
Úlohy:
Každý môže ísť vlastným tempom. Dôležité je prejsť čo najviac úloh a hlavne DORADU!!!!!!!!!!!!!
————————— ZÁKLADNÉ:
- Nakreslite nejaký obrázok (smajlík, srdiečko, zviera, kríž, …)
- Vypíšte svoje meno – urobte si menovku 2 spôsobmi – postupne sa zobrazujú písmenká, rolujú sa písmenká sprava doľava
- Nastavte, aby sa NEUSTÁLE striedalo vaše meno a nejaký obrázok.
- Bijúce srdce – Na pár sekúnd vykreslite veľké srdce, na pár sekúnd malé srdce atď. dookola.
- Skúste si nakresliť rôzne obrázky a vytvoriť tak obrázkový príbeh alebo vytvorte animáciu háďu – had, ktorý sa postupne pohybuje, zbiera bodky a keď cez ne prejde, tak sa zväčší a bodka sa zobrazí na inom mieste.
——————————– VSTUP: - Na stlačenie tlačidla A – veselý smajlík. Na stlačenie B – smutný smajlík. Na stlačenie A+B naraz, vykreslí sa neutrálny smajlík.
- Na stlačenie tlačidla A – vykreslite niečo. Na stlačenie B – vymažte obrazovku.
- Pri spustení nakreslite žirafu, na zatrasenie smrťku, na stlačenie tlačidla A vymažte obrazovku.
- Podľa toho ako nakloníte Micro:bit, vykresľujte smajlíka. Aby vždy keď otočím Micro:bit, tak smajlík smeroval smerom, aby som ho videla tak ako má byť.
- Podľa toho ako nakloníme Microbit, tak na danú stranu bude vykreslovať šípku.
- Skús na stlačenie tlačidla roztočiť túto šípku. Každých pár milisekúnd sa otočí v smere hodinových ručičiek.
- Na ďalšie tlačidlo zmeň točenie do protismeru. – ťažšie
——————————— MATEMATIKA: - Digitálna kocka – na zatrasenie vygeneruje náhodné číslo od 1-6.
- Podobne vytvorte generátor náhodných čísel od 1-50. Číslo sa vygeneruje na stlačenie tlačidla.
- Počítadlo ľudí – Vytvorte zariadenie na počítanie ľudí. Pri stlačení tlačidla A, pripočíta človeka a vypíše aktuálny počet ľudí. Na stlačenie tlačidla B, vynuluje počítadlo a začne odznovu. Budeš potrebovať premennú na uloženie si počtu ľudí.
- Hra poslušne hlásim pre dvoch ľudí – tu je zadanie.
- Odmeraj teplotu zo senzoru na micro:bite. Skús pozorovať, ako sa mení.
——————————– LOGIKA a PREMENNÉ – PRE STARŠÍCH: - Program prerobte tak, aby z neho bol krokomer. Na zatrasenie pripočíta krok a vypíše počet krokov. Na tlačidlo B, vynuluje kroky.
- Vytvorte hru kameň-papier-nožnice. Na potrasenie sa náhodne nakreslí buď obrázok pre kameň, papier alebo nožnice. Ak hráč vyhral, ručne klikne na tlačidlo A a pripočíta sa bod pre hráča. Vynulovanie počítadla nastavte na tlačidlo B. Na toto zadanie budete potrebovať aj premennú a pracovať s logikou – podmienky ak (if).
- Dorobte hru kameň-papier-nožnice tak, aby micro:bit hral proti vám.
- Vytvorte stopky – na tlačidlo A sa spustia, na tlačidlo B sa vypnú a ukážu čas (pomôcť ti môže blok „running time“ – má v sebe čas v milisekundách od začiatku spustenia programu).
- Vytvorenie kompasu pomocou zabudovaného senzoru. Pomôž si týmto návodom – ťažšie.
——————————- ZÁKLADNÉ KOLÍKY / PINY + LEDKA: - Skúste si prácu s pinmi – na hlavnej stránke makecode v návodoch si nájdite: LoveMeter.
- Pripojte jednu ledku pomocou krokosvoriek + úlohy k nej (tu je aj obrázok ako prepojiť ledku a prečo treba na to rezistor).
- Blikajúca ledka.
- Zmeň program tak, aby sa ledka na tlačidlo A rozsvietila a na tlačidlo B vypla,
- Vieš to urobiť aj na jedno tlačidlo? Ako vypínač…. (pre starších, treba na to IF)
—————————– CYKLUS s Ledkami: - Tlačidlo A: Postupne sa ledka 5x rozsvieti, zhasne, rozsvieti, zhasne…. až nakoniec úplne zhasne.
- Tlačidlo B: Ledka bude svietiť 10 sekúnd, potom zhasne.
- Tlačidlo A+B: Ledka bude svietiť dovtedy, kým sa ti na microbite postupne nerozsvietia tiež všetky ledky. (teda 25 malých ledsvetielok na microbite), potom zhasne.
- Vymysli si sám niečo vlastné, zaujímavé alebo pripoj ďalšiu ledku.
——————————- POKROČILÉ HRA: - Vyrob si hru Coin game podľa tohto návodu.
- Kto chce, vyskúšajte si urobiť hru Space Invaders podľa návodu.
—————————– POKROČILÉ PINY – ledky a led pásik - Pripojte 2 ledky, ideálne červené. Jednu na pin 0, druhú na pin 2. Vytvorte neustále striedavé svietenie, ako na železničnom priecestí.
- Pripojte led pásik alebo led ring (do led ring vložte káble a na tie káble pripojte krokosvorky. Skúste tento ledpásik naprogramovať – aby každých pár sekúnd sa zmenila farba na ledpásiku
- Aby ledpásik dával každých pár sekúnd náhodnú farbu – farby sú v palete 0-255 pre každé r, g, b.
- Každú ledku na ledpásiku rozsvieťte inou farbou.
- Urobte z ledpásiku semafór.
- Ledpásik naprogramujte tak, aby vždy keď stlačím tlačidlo A, zmení sa na ňom farba na náhodnú.
- Na tlačidlo B nastavte vypnutie a zapnutie ledpásiku.
- Hra horúci drôt (návod).
———- HUDBA (kto má repráčik alebo buzzer): - Zahrajte pesničku z výberu – spustiť melódiu.
- Skúste prehrať rôzne tóny.
- Vytvorte si vlastnú pesničku na stlačenie každého tlačidla. Môžete skúsiť medveďku daj labku alebo kohútik jarabí.
- Vytvorte si hudobné ovocie ako na tomto videu (klik na odkaz)
—————- BEZDRôTOVÁ KOMUNIKÁCIA - Úlohy na bezdrôtovú komunikáciu medzi dvoma micro:bitmi.
———— Micro:bit + SCRATCH - Kocka
- Blikajúce srdiečko
- Pohyb postavičky
- Ovocné hudobné nástroje
- Hra odraz loptu / uhýbaj sa
- Hra šoféovanie auta
Pomocné návody:
- návody – na prácu so samostatným micro:bitom
- rôzne návody – základ aj ledky, malé projekty
- návody na ledky
- návod na autíčko ring:bit car
- návod na smart home kit (osvetlenie, klimatizácia, alarm, zavlažovanie)
- vlastná hudba podľa nôt
- návod na e-textil kit
-
1 ledka, Zdroj: https://www.teachwithict.com/physical-computing.html -
zapojenie ledky Pripojenie led ringu. Biela RGB LEDKA, Zdroj: https://www.teachwithict.com/physical-computing.html Pripojenie ledpásiku – dlhý ledpásik – môžete nechať aj premennú strip, nemusíte ju premenovávať na led_pasik – v obrázku kódu je chyba, má tam byť PIN 0 !!!!!!!!!!!!, zdroj obrázka program pre rozsvecovanie každej ledky na pásiku zvlášť ->>> at 0 … to je poradie ledky reproduktor zdroje obrázkov – obr1 s čiernym reprákom, obr2 s bielym reprákom, obr3 s buzzerom
Projekt:
vo dvojici vytvorte svoj prvý micro:bit projekt, ktorý môže byť akýkoľvek, ale mal by spĺňať nasledujúce kritéria:
- použite minimálne jedno svetlo / senzor /motor
- mal by niečo reprezentovať – napr.
- vytvorili ste malú hru na displeji ktorá sa ovláda pomocou tlačidiel,
- autíčko dokáže jazdiť,
- predpríprava na súťaž – Olympiáda v programovaní – kategórie zábava, pomoc pre hendikepovaných, riešenie ekologického problému, pomoc pre zdravotníctvo a podobne (nápady iných)
- jedna skupina môže aj micro:bit so scratchom na notebooku (pomôcka)
- keďže má niečo reprezentovať, micro:bit potom treba dostatočne nadizajnovať aj z vonku – napr. vytvoríte mu kartónový obal, krabičku, pripojíte ho k Legu, vytvoríte mu panáčika a podobne….